Belgie 2013

Plavba napříč Belgií aneb týden s Expedicí Trans Europe Cruise

Taková lodní expedice se hned tak nevidí. Petr a Lucie Žáčkovi se rozhodli se svou džunkou „Esperanza“ absolvovat po vnitrozemských vodních cestách a potom po moři plavbu z Prahy do italského Gargana. Opravdu pozoruhodný výkon, podložený nezměrným úsilým při přípravě a vytrvalostí a odvahou při cestě.
Já a Bedřich Vlach jsme jim „dělali společnost“ při plavbě napříč Belgií a pomohli jim „ukrojit“ cca 220 km z jejich trasy.

TRANS EUROPE CRUISE

Sobota 4. 5. 2013: Antwerpy

Krátce po poledni přijíždíme linkovým autobusem do Antwerp a přesunujeme se do přístavu na džunku. „Esperanza“ kotví u zvedacího mostu Londonbrug, vstupní to bráně do maríny Willemdock. Vítá nás kapitán Petr a Lucka a jsou docela rádi, že budou mít na další plavbu společnost. Už mají za sebou třítýdenní plavbu přes Nizozemsko. Džunka je úžasná loď, opět jsem překvapen její krásou a originalitou, i když ji trochu znám z dřívějška. Pozdní odpoledne věnujeme krátké prohlídce Antwerp, nákupu nezbytných zásob a přípravě na zítřejší vyplutí.

Neděle 5. 5. 2013: Antwerpy – Dijk

Na dnešní den máme v plánu po řece Šelde uplout asi 65 km. Vyplouváme v osm hodin, ale kdo by to řekl, že v dnešní „Evropě bez hranic“ bude trvat více než hodinu, než na Royersluis vyřídíme všechny náležitosti pro plavbu po Belgii. Konečně nás komora „spustí“ na řeku Šeldu a můžeme se vydat proti proudu. Teprve nyní si uvědomujeme, že v Antwerpách na Šeldě činí rozdíl hladin mezi přílivem a odlivem dobrých pět metrů – a právě nyní záčíná příliv. A tak za pomocí přílivové vlny plujeme rychlostí až 16 km/hod. Při této rychlosti můžeme klidně doplout proti plánu až do Gentu, což je 100 říčních km. Ale představy bývají obvykle něčím překaženy – tentokrát je to ekologická havárie. Při železniční nehodě asi dvacet kilometrů u Gentu vytekly z převráceného cisternového vagónu do řeky nějaké chemikálie a tak policie a hasiči zastavili u městečka Dijk lodní provoz. Tak tam nocujeme a vůdec netušíme, kdy poplujeme dál … Ale vlastně nocujeme na místě našeho původního plánu. I tady, více jak 70 km od moře, činí přílivový rozdíl hladin asi 3 m.

Pondělí 6.5. 2013: Dijk – Gent

Směrem Gent odplouváme až později dopoledne, abychom se vyhnuly silnému protiproudu v důsledky odlivu. To už policie uvolnila plavbu, poté, co holandská tanková loď odčerpala všechny chemikálie zadržené instalovanou ponornou stěnou. Při téhle příležitosti musím říci, že řeka Šelda nás vůbec „neuchvátila“. Protéká nezajímavou krajinou a vysoký odliv odhaluje nevábné bahnité břehy. Posléze odbočujeme z řeky na kanál a po proplavení velkým zdymadlem už směřujeme k odbočce do Gentu. Kotvíme v městském přístavišti, pár set metrů od historického městského centra. Podvečerní procházka Gentem je zážitek.

Úterý 7. 5. 2013: Gent – Bruggy

Z Gentu do Brugg je to 50 km. Vracíme se z centra na hlavní kanál, obeplouváme město a vzápětí se napojujeme na Canal Gent-Brugge. V Bruggách chceme být co nejdříve, abychom si město „užili“. Prý je ještě hezčí než Gent Až do městské maríny máme v cestě několik zvedacích mostů, které však nejsou velkou časovou překážkou. Originální je zvedací most do maríny, obsluhovaný hafenmeisterem.. Zvedá se tak, že lana držící lávku se navíjejí na otáčející se nosné trubky. Bruggy je krásné město: protkané kanály, mnoho historických vlámských budov, tichá parková zátiší, pivnice s výborným belgickým pivem …

Středa 8. 5. 2013: Bruggy – Kortrijk

Bruggy opouštíme neradi. Vracíme se zpátky po kanále směrem na Gent a odbočujeme na kanalizovanou řeku Leie, která nás dovede po 65 km plavby do cíle dnešního dne, do ještě belgického Kortrijku. Tato vodní cesta je dost frekventovaná, potkáváme velké nákladní lodě, ale zdymadla proplouváme bez zdržení. Tak jako předešlé dny se střídáme v řízení lodě a tak plujeme „jako o závod“. V Kortrijku přistáváme ve slepém rameni řeky Leie v městském kotvišti – s pitnou vodou a elekřinou. Po obstarání zásob na další dny a uvaření večeře končíme den v „útulném“ pubu ve společnosti úžasného folkového kytaristy. I to patří k expedici.

Čtvrtek 9. 5. 2013: Kortrijk – Lille

Čtvrtek je závěrečným dnem naší plavby ( jako hostů expedice ). Z řeky Leie ( francouzky Lys – plujeme podél belgicko-francouzské hranice ) odbočujeme na řeku Deůle a směřujeme touto hlavní dopravní cestou do Lille. Během plavby nám Lucka předvádí „soběstačnost expedice“ – upeče na lodi výborný chleba. V Lille, alespoň mne, čeká překvapení: velké město na řece a žádné marína nebo veřejné přístaviště. Tak nakonec kotvíme ve starém obchodním přístavu, který je ovšem oplocen a večer se nemůžeme dostat ven. Žádný problém, opět důkaz „schopnosti expedice“. Petr spouští na vodu motorový člun … a je to!

Pátek 10. 5. 2013: odjezd z Lille

Z Lille odjíždíme my i džunka. My linkovým autobusem do Prahy, Esperanza na další pouť, tentokrát směr Paříž. Ale ze zpráv, které jsem potom dostal, to nebyla žádná snadná plavba …
I vy můžete sledovat cestu Petra a Lucie na jejich plavbě na www.facebook.com/dzunkaesperanza.