Nizozemsko 2008

Návrat do „kraje bez horizontu“

Po osmi letech jsme se vrátili na týdenní plavbu opět do nizozemského Frieslandu, který si stále udržuje neformální pověst ráje kanálové plavby. Tentokrát jsme na palubu pozvali naše dlouholeté holandské přátele Carlu, Ingrid a Alana. Nabízím pár poznatků a zážitků z této plavby …

 

… snad vzpomínky na naši první plavbu před osmi lety, nebo že charterová firma Van der Velde má pěkné lodě s nejlevnějším pronájmem snad v celém Nizozemí, způsobily, že jsme si za start naší plavby vybrali opět městečko Grou. Je téměř v centru Frieslandu a možnosti plaveb po okolních vodních cestách a „cestičkách“ jsou téměř neomezené. Pronajali jsme si motorovou jachtu „Capri“ (11,5 m), dostatečně velkou pro pět lodníků a psa a perfektně ovladatelnou a vybavenou vším potřebným. A nejen s pocitem „znalců“ vodních ploch ve Frieslandu jsme vyrazili na týdenní plavbu.

…Holanďané jsou vodní národ a tak není nic neobvyklého, že v srpnu je to na některých vodních plochách jako na hladině „nudlové polévky“. Ale co se to dělo na Sneekermeer a na kanálech ve Sneeku, který jsme si chtěli v sobotu proplout a pokochat se tímto historickým městem? No přece tradiční oslavy „Týden Sneeku“, jehož součástí byla jakási „kanálová technopárty“: kolem plovoucího pódia zmizela vodní hladina pod stovkami lodí a posádky se decibely a pivem náležitě připravovaly na noční hudební produkci. A jelikož po celou dobu oslav se ve městě nezvedaly mosty abychom mohli proplout, zaveleli jsme k ústupu zpět do „volné přírody“.

… napříč Frieslandem prochází jeden z hlavních plavebních kanálů Prinses Margrietkanaal, od Lemmeru na břehu Ijsselmeer na jihozápadě až k ústí řeky Eems na východě. Po něm jsme vyrazili do Groningen, hlavního města stejnojmenné provincie sousedící s provincií Friesland. Panuje na něm docela čilý plavební nákladní provoz, ale má tu výhodu, že téměř všechny mosty jsou pro malé lodě průjezdné a nemusí se čekat na jejich otevření. Na trase jsou i dvě velké komory, s malým zdvihem, sloužící hlavně pro vyrovnávání hladiny kanálu vůči hladině mořské. V Groningen se nám podařilo zakotvit v městské maríně přímo v centru města a tak jsme toho využili pro důkladnou prohlídku města.

… plout po Nizozemí a nevnímat něco tak typického jako jsou zvedací mosty, to by snad ani … A je jich hodně a každý je jiný a všechny jsou zajímavé. Vybral jsem tři: Ve Slotenu byl teda pěkný nával, pár lodí z každé strany a všechny nervózní po dlouhém čekání, nebýt semaforů, to by byl teda mazec. Stále se za některé městské mosty platí. Do spuštěného dřeváčku dáte 1 až 1,50 euro, mějte je vždy po ruce. Výkřik poslední techniky – nebo spíše designu – je most v Leeuwardenu. Asymetrická konstrukce zvedání je dosti neobvyklá, vlastně jediná, kterou jsme kdy viděli. A když už jsme u těch mostů: při plánování trasy plavby je nutné dobře prostudovat mapu a zjistit, zda někde není pevný most, který by z hlediska výsky naší lodě neznamenal „stop“ pro další plavbu.

… i po oněch osmi letech trvám na tom, že Friesland je „zemí bez horizontu“ a např termín polabská rovina vychází jen z toho, že nevíme, co pořádná rovina je. Okolní krajina je jen pár decimetrů nad vodní hladinou – dost často i pod – a není nic neobvyklého vidět v dálce plachetnici nebe jachtu „plující po zelené pastvině mezi pasoucím se skotem“. A kolorit krajiny, jak jinak, nezbytně doplňují siluety větrných mlýnů. Neopakovatelný zážitek přináší „proplavba“ malých frieslandských městeček, ale to pouze v případě, že se pustíme do prozkoumání těch menších a postraních kanálů.

…počasí na začátek srpna nic moc. Povětšinu času bylo sice slunečno, ale chladněji a dost větrno. Předposlední den odpoledne na Van Harinxmakanaal při cestě do Leeuwardenu a druhý den dopoledne na stejném místě při cestě zpět nám příroda připravila zkoušku. Takovou bouři s vichřicí, silným přívalovým deštěm a hromy a blesky jsme naposledy zažili před mnoha lety v jedněch velehorách. Dokonce z nízko visících černých mraků se sunul k zemi „pytel“ malého tornáda. Ale i tohle se musí na vodě zažít.

Některé plavební regiony stačí navštívit jednou za život. Do Frieslandu, vlestně do celého Nizozemí, se můžete vracet častěji a vždy budete nadšeni.

 

Srpen 2008

 

Několik rad pro plavbu:
Charter: www.vanderveldegrou.nl – m.j. i bezplatné a bezpečné parkování auta po dobu charteru
Plavební mapy: ANWB Wateratlas – část A: Groningen a Drente, část B:Friesland, celé Nizozemí: Niederland
Kotvení během plavby: městské maríny s vybavením (hlavně voda) nebo přírodní přístaviště organizace Marekrite (hustá síť nevybavených, ale velmi pěkných a bezplatných kotvišť)
Naše týdenní trasa: Grou, Sneek, Woudsend, Sloten, Echtenburg, Heerenveen, Akkrum, Burgum, Stroobos, Groningen, Leeuwarden, Grou