Německo 2013

Průzkum nového plavebního regionu:
„Spree und Dahme Wasserstraßen“

Propletenec vodních cest „kolem“ řek Spree a Dahme jihovýchodně od Berlína je velmi zajímavý plavební region: krásná krajina, rozlehlá jezera s čistou vodou, přístaviště, občas zdymadlo, … bezva na týdenní plavbu. Tam jsme vyrazili s dětmi poslední prázdninový týden.

Sobota:

V sobotu odpoledne jsme dojeli do kotviště naší pronajaté lodi v Erkneru ( u Berlína ) a po přejímce lodi od Manfreda jsme se „ubytovali“. Loď „Epikur“: klasický holandský typ, délka 10 m, ponor 0,85 m, motor diesel se spotřebou cca 3,5 l/hod., dobře ovladatelná s předním dokormidlováním, dvě kabiny pro dva dospělé a tři děti, jídelna s vařičem a chladničkou, teplá voda, lůžkoviny a taky vše potřebné pro pobyt na lodi. Naši obvyklou dvoučlenou posádku doplnili vnoučata Lucka, Vojtěch a Josífek.

Neděle:

Z Erkneru na Dämeritzsee vyplouváme směr Fürstenwalde. Ze Seddinse odbočuje Oder-Spree-Kanal. Je to klasický lodní kanál spojující Berlín s řekou Odra u Eisenhüttenstadtu, vybudovaný již před mnoha lety, plavba po něm je docela příjemná. Na první Schleuse Wernsdorf nemusíme dlouho čekat, nákladní provoz na tomto kanále už není, co bývalo dříve. Po asi 25 km plavby si vyjednáváme kotvení pod Schleuse Fürstenwalde, abychom to měli blízko do místního aquaparku „Schwapp“, na který se děti moc těší – stojí opravdu za návštěvu. Celkem jsme tento den urazili asi 35 km.

Pondělí a úterý:

Tyto dva dny byly „trochu smolné“. Po vyplutí z Fürstenwalde na zpáteční cestu na řeku Dahme nás v poledne před zdymadlem Wernsdorf „potkala“ porucha motoru – prasklo potrubí vstřikování nafty do motoru. Ihned jsem telefonicky informoval Manfreda, který vzápětí přijel a poruchu řešil. Vzhledem k nutnosti objednat náhradní díl ve vzdáleném skladu trvala oprava až do úterý večer. Pro nouzové kotvení jsme využili vstřícnosti pracovníků přístaviště servisních lodí nad komorou Wernsdorf. Ani děti se nenudili, protože jsem si nechal přivézt auto z 8 km vzdáleného Erkneru a den čekání jsme využili ke koupání a k výletu za dětskými atrakcemi v okolí. Celou záležitost jsme řešili s nadhledem, protože tohle se může stát kdykoliv, komukoliv a na jakékoliv lodi a patří to k „lodnímu životu“.

Středa:

Ve středu ráno, již „v plné síle“, vyplouváme plnit náš původní program plavby. Cílem je město Storkow – s dětským parkem Irrlandia, který jsme si však už užili včera „autem“. Musíme překonat asi 45 km a tři malá zdymadla. Krásné počasí nás provází při plavbě přes rozsáhlá jezera Crossinsee, Krüppelsee, Dolgensee. Na posledním jezeře dnešní plavby, na Wolziger See, zastavuji na koupání z lodě, tak jako mnoho jiných plavidel v dohledu. Do cíle dnešní plavby nás pak zavede romantický Storkower Kanal. Kotvíme na městském přístavišti nad zdymadlem, přímo v obci. Storkow nabízí hezkou procházku městem, návštěvu místního zámku a dobré možnosti nákupu dalších zásob.

Čtvrtek:

Vzhůru do Teupitz: opět Storkower Kanal a potom „křižovatka vodních cest“ v Priepertu. Zde je možné plout do námi zvoleného Teupitz, po řece Dahme do Markisch-Buchholz nebo zpět směrem na Berlin. My volíme Teupitzer Gewässer s jeho rozsáhlými jezery: Schmöldesee a Moddersee, podplouváme dálnici Dresden-Berlin a krátké spojovací kanály nás přivádí přes Schweriner See na Teupitzer See. Názvy těchto jezer uvádím úmyslně, protože tahle trasa je opravdu „z jezera do jezera“. Konečným cílem je Stadthafen Teupitz, poskytující všechny služby: připojení na elektriku, sprchy, tankování, …, i čerstvé pečivo brzo ráno. Upluli jsme cca 35 km , celý den bylo krásné počasí a na závěr, jak jinak, koupání v jezeře…

Pátek:

Do našeho cílového přístaviště v Erkneru to máme asi 55 km. Z Teupitz vyrážíme poměrně brzo, abychom nemuseli spěchat a mohli si užívat plavební pohodu, včetně koupání na jezeře v Zeuthen. Trasa je opět „jezerní“: Od Priepertu už směřujeme nekompromisně do Erkneru, kam připlouváme asi v 17 hod. Páteční odpoledne už oživilo jezera mnoha víkendovými jachtaři a tak máme co dělat se jim včas vyhýbat. A tím naše týdenní plavba končí. Ještě ten den „předáváme“ loď, balíme si věci a …

Sobota:

… ráno jedeme domů!

Co říci závěrem:
Plavební region Spree a Dahme je velmi zajímavý, pestrý a poznáníhodný a nabízí ve svém okolí mnoho mimolodních atrakcí. Na trase jsou vhodné příležitosti pro kotvení. Je snadno dostupný od našeho domova. Loď „Epikur“ je pohodlná a vhodná pro „lodnickou“ rodinu. A kdybych se chtěl rouhat, musel bych ještě dodat, že se vyrovná oblíbeným regionům v Nizozemsku. A taky pronajímatel je vstřícný a ochotný.