Německo 2011

Malý lodní itinerář: Vodní cesty Meklenburska

Čím častěji jsem na vodních cestách v oblasti horní Havoly, v Meklenbursku, tím více tento region obdivuji. Je pohodlně dosažitelný autem, má velkou nabídku charterových lodí, okolní příroda je krásná a nabízí i mnoho „nelodních“ atrakcí a aktivit. I z tohoto důvodu je vhodný i pro lodní dovolenou s dětmi. My jsme tam pluli se dvěmi vnučkami, kterým se to moc líbilo. A tenhle „itinerář“ právě na děti myslí …

1. den plavby – neděle: Bredereiche – Mildenberg

V podvečer předchozího dne jsme si v přístavišti Boothausu v Bredereiche převzali pěknou loď „Jenny“ typu Voyager 850, odpovídající potřebám dvou dospělých a dvou dětí.
Druhý den ráno jsme vyrazili po proudu Havoly s cílem Mildenberg. Upluli jsme 26 km přes 5 zdymadel ( většina zdymadel v tomto regionu je samoobslužných) opravdu krásnou krajinou po často meandrující Havole. „Marina im Ziegeleipark“ je přímo v areálu bývalé velké cihelny, který je upravený na park, muzeum, dětské hřiště, místo pro piknik, pro děti je tam jako atrakce projížďka úzkorozchodným vláčkem a na drážním bicyklu, v maríně je restaurace a všechny obvyklé služby.

2. den plavby – pondělí: Mildenberg – Templin

Dnes chceme doplout do Templina, který leží na boční vodní cestě Templiner Gewässer. Vyrazili jsme proto zpět proti proudu Havoly a po pár kilometrech odbočili doprava na tuto vodní cestu sestávající ze 13 km jezer a spojovacích kanálů. Po celkových 24 km a dvou zdymadlech jsme kolem poledne zakotvili v městské maríně na Templiner Stadtsee. Samotný Templin je pěkné městečko, chlubící se souvislými hradbami kolem historického jádra. Pro náš „dětský program“ byla lákadlem návštěva velkého aquaparku „NaturTherme“, kde jsme strávili část odpoledne. Je to na okraji města asi 2 km od maríny.

3. den plavby – úterý: Templin – Fürstenberg

Vrátili jsme se na Havolu, proti proudu jsme minuli „domovské přístaviště“ v Brebereiche a opět krásnou okolní krajinou a přes jezero Stolpsee jsme odpoledne dopluli do městské mariny ve Fürstenbergu ( 27 km, 6 zdymadel ). Marína je na břehu jezera, na vhodném místě u centra města a je vybavena vším potřebným. Ale obdobně byla vybavena většina marím a přístavišť, která jsme navštívili, v tomhle regionu tomu věnují docela pozornost. Cestou jsme využili pěkné počasí a čisté vody ke koupání v jezeře přímo z lodi. A těšili jsme se na zítra dopoledne – hlavně vnučky – neboť ve Fürstenbergu je něco docela zajímavého …

4. den nejen plavby – středa: Fürstenberg – Marina Wolfsbruch

Hned ráno jsme se pěšky vypravili k velmi zajímavé atrakci: mezi městy Fürstenberg, Lychen a Templin je 27 km opuštěné železniční tratě, na které je provozována turistická drezína … bezva nápad, bezva zážitek. My jsme využili „půldenní trasy do Lychenu ( 13 km, tam a zpět od 9 do 14,30 hod.). Šlapání na drezíně, která je čtyřmístná, je aktivní změna oproti pobytu na lodi. Cena za půjčení jedné drezíny je 30,- EUR.
Po „drezíně“ a po doplnění zásob ve Fürstenbergu jsme se v podvečer přesunuli ( 3 zdymadla a 20 km plavby) do Maríny Wolfsbruch na boční vodní cestě Rheinsberger Gewässer. Opět překrásný úsek vodní cesty – krátké kanálové úseky střídají velká jezera. Co říci k Marině Wolfsbruch? Je to asi trend poslední doby. Obrovský přístavní bazén pro lodě obklopený hotelem a bungalovy, několik restaurací, obchody, plavecký bazén, sportoviště, parkoviště, základna velkých charterových firem, výhodou jsou komplexní služby pro lodě. Cena za kotvení je 1,50,- EUR za metr lodě plus poplatek za připojení na elektřinu.

5. den plavby – čtvrtek: Marina Wolfsbruch – Wesenberg

Ráno jsme se probudili opět do krásného dne. Využili jsme služeb maríny a natankovali potřebné množství benzínu a pitné vody a vyrazili směr Wesenberg. Původně jsem měl v plánu doplout až do Neustrelitz, ale to by páteční zpáteční plavba byla velmi dlouhá. Plavba (20 km, 3 zdymadla) probíhala takto: Schleuse Wolfsbruch, Canower See, Kleiner Pälitzsee, Großer Pälitzsee, Strasen, Schleuse Strasen, Ellbogensee, Priepert, Großer Priepertsee, Obere Havel Wasserstraße, Schleuse Wesenberg, Woblitzsee, Hafen Wesenberg – to jen tak na ukázku, jak je plavba pestrá.
Teplé počasí jsme využili o polední přestávce ve Strasenu – taky abychom plnili „dětský program“ – ke koupání v krásně čistém a osvěžujícím jezeře. Po dobu plavby jsme potkávali, tak jako i minulé dny, nejenom motorové jachty, ale i spoustu kajakářů a kanoistů – tenhle sport je zde velmi populární. Kotvení ve Wesenbergu je komorní a příjemné ve starém rybářském přístavu na konci dlouhého jezerního zálivu. V nedaleké rybí farmě je prodejna s bohatým výběrem uzených ryb a jiných lahůdek – dobrý typ na večeři.

6. den plavby – pátek: Wesenberg – Bredereiche

Vždy se dostaví poslední den plavby. To byl ten dnešní a tak jsme kornidlo lodi namířili po již „známých hladinách“ do Bredereiche (3 zdymadla a 35 km plavby). Závěrečnou plavbu jsme si užívali, včetně koupání v jezerech. Večer jsme v domovském přístavišt loď uklidili a vyklidili převážnou část věcí do auta, které jsme zde v Boothausu Bandelow měli zaparkované. Přespali jsme ještě poslední noc na lodi, ráno se majitel Fred Bandelow přesvědčil, že mu ji předáváme v pořádku, my mu za tu pěknou loď poděkovali a vyrazili do Kolína (nad Labem). U Berlína nás dostihla studená fronta od severozápadu a celou cestu domů jsme jeli v pěkném lijáku …

Mecklenburgische Gewässer, zvláště Obere Havel Wasserstraße včetně bočních vodních cest, to je ideální terén nejen pro lodní začátečníky a pro rodinné plavby. A když je k tomu pěkné počasí a „poslušná“ loď, je to fakt bezva. Zeptejte se Anežky a Lucky ….